Die endokrine Orbitopathie (EO) ist eine entzündliche Erkrankung der Augenhöhle, die meist im Zusammenhang mit einer Autoimmunhyperthyreose vom Typ Morbus Basedow auftritt. Ausmaß der SD-Überfunktion, ein großes SD-Volumen und hohe TSH-Rezeptor-Antikörperspiegel stehen in Zusammenhang mit einem schweren Krankheitsverlauf. Rauchen und Stress zählen zu den Umwelteinflüssen, die die EO beeinflussen. Weiterhin besteht eine starke genetische Disposition. Die Festlegung des klinischen Aktivitätsscores und des Schweregrades der EO ist Ausgangspunkt für die stadienabhängige Therapie. Bei aktiver Erkrankung stehen die orale und die intravenöse (Megadosis) Steroidtherapie und/oder Orbitaspitzenbestrahlung noch immer an 1. Stelle. Der Effekt neuer antientzündlicher Medikamente (Somatostatinanaloga, Antioxidanzien) muss noch in kontrollierten Studien geprüft werden. Im inaktiven Stadium stehen neue und klassische Operationstechniken zur Verfügung. Dabei sollte zuerst der Orbitaeingriff, anschließend die Augenmuskelchirurgie und zuletzt die Lidchirurgie erfolgen.
Thyroid-associated ophthalmopathy (TAO) is an inflammatory orbital disease, which is associated with Graves'' hyperthyroidism. The course of TAO is influenced by thyroid disease so that a severe course of the disease is associated with high hormone levels at the beginning of the disease, high thyroid volume and high TSH receptor antibody (TSHR-AB) levels. Expression of TSHR is augmented in orbital tissue from patients with TAO. TSHR-ABs are associated with the course of the disease. Other important influencing factors include enviromental factors such as smoking and stress and a genetic susceptibility. A great advantage for the initiation of therapy is the introduction of the concept of disease activity and severity. Oral and intravenous steroids and/or orbital irradiation are still the widely accepted therapeutic options, which have been proven in controlled studies. The efficacy of new antiinflammatory and immunosuppressive drugs (somatostatin analogs, antioxidans) have to be proven in prospective controlled trials. In the inactive state new and classical surgical techniques are available for rehabilitation. Important is to start with orbital surgery, followed by extraocular muscle surgery and finally followed by lid correction.
Schlüsselwörter Endokrine Orbitopathie - Aktivitätsscore - Schweregrad - Antientzündliche Therapie - Operative Rehabilitation - TSH-Rezeptor-Antikörper
Keywords Clinical activity score - Severity score - Antiinflammatory therapy - Surgical therapy - TSH receptor antibodies - Thyroid associated ophthalmopathy