Background: In therapy-resistant fibrin reactions within the anterior chamber, especially following combined cataract and glaucoma surgery,
injection of TPA is indicated. We report our results.
Patients and methods: From August 1994 to August 1998 we applied TPA 185 times into anterior chambers. A total of 123 injections were for therapeutic
reasons (if local therapy with eyedrops showed no fibrinolytic effect), 32 for prophylactic reasons at the end of operations
with intensive manipulation of the iris and following postoperative fibrin risk, and 30 applications for nonfunctional filtering
blebs following glaucoma surgery. We applied 10 μg/0.1 ml.
Results: On the first day after therapeutic application of TPA, the fibrin was completely dissolved in 61 % of the eyes, and in 36.6
% of the eyes partial fibrinolysis occurred (total 97.6 %). Only 2.4 % of the eyes showed no fibrinolysis. Seventy-five percent
of the eyes showed no fibrin reaction within the anterior chamber after prophylactic application of TPA. In all eyes (100
%) we would have expected fibrin reactions. Application of TPA for a filtering blebs disorder after glaucoma surgery resulted
in restoration of the filtering bleb function in two-thirds of the eyes.
Complications: After 185 applications of TPA into the anterior chamber we saw ten occurrences anterior chamber bleeding (5.4 %). In six
eyes (3.2 %) we saw transcient clouding of the corneal endothelium and/or corneal stroma. These complications were reversible,
except for irreversible endothelial decompensation in one eye with Fuchs' corneal dystrophy.
Conclusion: TPA is effective for treating fibrin formation within the anterior chamber and maintaining the function of the filtering
bleb. To confirm and quantify the efficiency of prophylactic use, a controlled prospective study is recommended.
Hintergrund: Therapieresistente Fibrinreaktionen in der Augenvorderkammer, insbesondere nach kombinierten Katarakt-/Glaukomoperationen
stellen eine Indikation für die lokale Gabe von rTPA dar. Wir berichten über unsere Ergebnisse
Patienten und Methode: Von August 1994 bis August 1998 applizierten wir 185mal rTPA in die Vorderkammer. Es handelte sich dabei um 123 therapeutische,
32 prophylaktische Gaben im Rahmen von Operationen mit hohem postoperativem Fibrinrisiko sowie 30 Gaben bei drohender Sickerkissenfunktionsstörung
nach filtrierender Operation. Die Dosierung betrug bei jeder Anwendung 10 μg/0,1 ml.
Ergebnisse: Nach therapeutischer rTPA-Gabe beobachteten wir an 61 % der Augen eine komplette sowie an 36,6 % der Augen eine partielle
Fibrinolyse am ersten postoperativen Tag. An 2,4 % der Augen wurde keine Änderung des Fibrinbefundes beobachtet. Nach prophylaktischer
Applikation bildete sich an 75 % der Augen kein postoperatives Fibrin. Nach rTPA-Applikation bei Sickerkissenfunktionsstörungen
konnte bei 2/3 der Augen die Sickerkissenfunktion wiederhergestellt werden. Nach 185 rTPA-Anwendungen beobachteten wir an
10 Augen (5,4 %) Vorderkammereinblutungen und an 6 Augen (3,2 %) passagere Endothel- und/oder Stromatrübungen der Kornea.
Diese Komplikationen waren bis auf eine irreversible Endotheldekompensation bei Fuchsscher Endotheldystrophie reversibel.
Schlußfolgerung: rTPA kann effizient zur Behandlung therapieresistenter Fibrinreaktionen in der Augenvorderkammer sowie zur Wiederherstellung
der Sickerkissenfunktion angewandt werden. Zur Bestätigung und Quantifizierung der beobachteten prophylaktischen Wirksamkeit
ist eine kontrollierte Studie erforderlich.
Key words TPA • Fibrinolysis • Anterior chamber • Fuchs' corneal dystrophy • Prophylactic application
Schüsselwörter rTPA • Fibrinolyse • Vorderkammer • Fuchssche Endotheldystrophie • Prophylaktische Anwendung