Tularemia is an unusual disease caused by the gram-negative coccobacillus
Francisella tularensis. The clinical features of the disease depend on the route of inoculation. Ulceroglandular and typhoidal forms have been recognized
as occurring in tularemia, however primary or secondary pneumonic infections have also been reported. Symptoms, laboratory
markers and radiological features are non-specific in tularemic pneumonia. Diagnosis is made on clinical grounds and evidence
of elevated agglutinating antibodies to
F. tularensis (> 1∶128).
We report a case of primary tularemic pneumonia presenting with pulmonary infiltrates and necrotizing mediastinal and hilar
lymph nodes in an otherwise healthy subject from a non-endemic area. Diagnosis of tularemia was obtained serologically, and
antibiotic therapy with doxycycline and streptomycin resolved symptoms and radiological abnormalities. We suggest that tularemia
should be considered in the differential diagnosis of pneumonia with mediastinal and/or hilar lymphadenopathy.
Die Tularämie ist eine seltene Erkrankung hervorgerufen durch den gram-negativen Bacillus
Francisella tularensis. Das klinische Erscheinungsbild solcher Patienten hängt von der Infektionsroute ab. Neben den klassischen Manifestationen
einer ulceroglandulären und typhoidalen Tularämie gibt es auch einzelne Fälle mit primärer oder sekundärer pulmonaler Beteiligung.
Symptome, laborchemische Parameter und radiologische Veränderungen einer Infektion in der Lunge sind unspezifisch. Die Diagnose
stützt sich auf klinischen Verdacht und dem Nachweis erhöhter Antikörpertiter gegenüber
F. tularensis (> 1∶128) im Agglutinationstest.
Im Folgenden berichten wir über einen Patienten mit pneumonischer Infiltration verbunden mit mediastinaler und hilärer Lymphknotenvergösserung
als Folge einer primär tularämischen Pneumonie. Die Diagnose wurde serologisch gestellt und eine Antibiotikatherapie mit Doxyzyklin
und Streptomycin führte zur Verbesserung klinischer Symptomatik und zur Rückbildung der radiologischen Veränderungen. Wir
empfehlen die primär pneumonische Tularämie in der Differentialdiagnose unklarer pneumonischer Infiltrationen mit mediastinaler
und/oder hilärer Lymphadenopathie mit einzubeziehen.
Keywords Infection - tularemia - inhalation - pneumonia - lymphadenopathy - bronchoscopy
Schlüsselwörter Infektion - Tularamie - Inhalation - Pneumonie - Lymphadenopathie - Bronchoskopie