Zwischen Juli 1996 und Juli 1998 wurden bei 34 Patienten (weiblich n = 16, männlich n = 18) im medianen Alter von 7.9 Jahren
(2,5–54,6), einem Gewicht von 23,1 kg (9–97) ein katheterinterventioneller Vorhofseptumsdefektverschluß (ASDO) mit zwei Okklusionssystemen
(“Angel Wings” n = 9, “CardioSeal” n = 25) unternommen. 30 Patienten hatten einen hämodynamisch wirksamen Vorhofseptumdefekt
vom Sekundumtyp (ASD II), 3 ein offenens Foramen ovale mit paradoxer zerebraler Embolie und ein Patient einen Rest ASD nach
korrigierender Herz-OP bei unterbrochenem Aortenbogen Typ B. Bei 31/34 Patienten (91%) gelang die ASDO problemlos. Drei Systeme
mußten entfernt werden (chirurgisch n = 1, katheterinterventionell n = 2). Die Defekte hatten einen Durchmesser von median
11,9 mm (6–16), der Ballonokklusionsdurchmesser betrug median 15 mm (9–20), der Links-rechts-Shunt betrug median 40% (6–64%).
Bei 5/31 Patienten (16%) wurde noch ein minimaler Links-rechts-Shunt diagnostiziert. Bei gut selektionierten Patienten kann
die interventionelle ASDO eine gute Alternative zur operativen Therapie sein.
Between July 1996 and July 1998, 34 patients (female n = 16, male n = 18) were scheduled for catheter – interventional occlusion
(ASDO) of an atrium septum defect of secundum type (ASD II). Median age was 7.9 years (2.5–54.6), weight 23.1 kg (9–97). 9
defects were closed with “Angel Wings” (AW) and 25 ASD occlusions were attempted with “CardioSeal” (CS). 30 patients had simple
ASD II, 3 persisting foramen ovale with suspected paradoxal cerebral embolitation and 1 significant residual shunt at atrial
level after corrective heart surgery for interrupted aortic arch type B. ASDO was successful in 31/34 cases (91%). One CS
was removed surgically due to significant left to right shunt after release and two CS devices were withdrawn back into the
sheath. Median ASD diameter was 11.9 mm (6–16), balloon occlusive diameter was 15 mm (6–20) and median left to right shunt
was 40% (6–64%). On follow up minimal left to right shunt was seen in 5/31 patients (16%). In selected patients catheter –
interventional ASDO may be a good alternative to surgical ASD closure.
Schlüsselwörter Vorhofseptumdefekt – interventioneller Verschluß– CardioSeal – Angel Wings
Key words Atrium septum defect – catheter occlusion – CardioSeal – Angel Wings
Eingegangen: 3. August 1998, Akzeptiert: 12. Januar 1999