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Einsatz mobiler Computing-Systeme in der präklinischen Schlaganfallversorgung
Mobile computing systems in preclinical care of stroke
Ergebnisse aus der Stroke-Angel-Initiative im Rahmen des BMBF-Projekts PerCoMed
Results of the Stroke Angel initiative within the BMBF project PerCoMed
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Originalien
Einsatz mobiler Computing-Systeme in der präklinischen Schlaganfallversorgung
Ergebnisse aus der Stroke-Angel-Initiative im Rahmen des BMBF-Projekts PerCoMed
V. Ziegler1 , A. Rashid2, M. Müller-Gorchs2, U. Kippnich3, E. Hiermann1, C. Kögerl4, C. Holtmann2, M. Siebler5 und B. Griewing1
| (1) |
Neurologische Klinik, Rhön Klinikum, Von-Guttenberg Str. 10, 97616 Bad Neustadt/Saale |
| (2) |
FZI Forschungszentrum Informatik, Universität Karlsruhe, Karlsruhe |
| (3) |
Bayerisches Rotes Kreuz, Kreisverband, Rhön-Grabfeld |
| (4) |
Stiftung Deutsche Schlaganfall-Hilfe, Gütersloh |
| (5) |
Neurologische Klinik, Universität Düsseldorf, Düsseldorf |
Online publiziert: 8. Juni 2008
Zusammenfassung
Hintergrund Die Nutzung von IT-basierter Informations- und Kommunikationstechnik in der vernetzten medizinischen Versorgung des Schlaganfalls
durch den Rettungsdienst ist ein neuer Ansatz in der Schlaganfallversorgung. Im Rahmen der deutschen „Stroke-Angel-Initiative“,
die Teil des Forschungsprojektes PerCoMed („pervasive computing in medical care“) ist, stand die Untersuchung der Auswirkung
mobiler Computing-Systeme in der präklinischen Phase an der Schnittstelle zwischen Rettungsdienst und Krankenhaus im Vordergrund.
Hierbei war das wesentliche Ziel, die sektorenübergreifende Prozesse in der Schlaganfallrettungskette zu verbessern.
Material und Methoden Zwischen Oktober 2005 und Oktober 2007 wurden 5 Rettungswagen im Landkreis Rhön-Grabfeld (Nord-Bayern) mit dem „Stroke-Angel-System“
ausgestattet. Dies ist ein mobiles Gerät, ein Personal Digital Assistant (PDA), das mit einem Programm zur Erfassung von Patientendaten
unter Einbindung des Rettungsdienstprotokolls (DIVI) und der Los Angeles Prehospital Stroke Screen (LAPSS) zur Erkennung des
Schlaganfalls ausgestattet ist. Per Mobilfunk werden die beim Einsatz erfassten Daten an das Zielkrankenhaus versendet, um
die Prozesse im Krankenhaus vorzeitig anzustoßen.
Ergebnisse Mit dem Rettungsdienst in Bad Neustadt konnten die Daten von 226 Patienten konsekutiv erfasst werden; zusätzlich wurden die
Daten von 217 Patienten in der internistischen Notaufnahme des Universitätsklinikums Düsseldorf zur Evaluierung der LAPSS
erfasst. Die Datenübermittlung mit der Stroke-Angel-Systematik an das Zielkrankenhaus erfolgte vollständig. Die Aussagefähigkeit
der LAPSS mit einer Sensitivität von 68,3% und einer Spezifität von 85,1% ist nur bedingt für die Schlaganfallerkennung im
Rettungsdienst geeignet, sodass für die Zukunft alternative Algorithmen eingesetzt werden sollen. Durch das Stroke-Angel-System
wurden weniger die präklinischen als die innerklinischen Prozesse beeinflusst (Ankunft Krankenhaus bis zur Computertomographie:
32 min in 2005, 16 min in 2007). Die Lyserate beim akuten Schlaganfall erhöhte sich von 6,12% (2005) auf 11,17% (2007). Die
Beteiligten wünschen sich die Fortsetzung der „Stroke-Angel-Initiative“ und die Ausweitung in andere Regionen.
Schlussfolgerung Die Studie zeigt, dass mobile Computertechnologie zur Verbesserung des sektorenübergreifenden Notfallmanagements des akuten
Schlaganfalls beitragen kann.
Schlüsselwörter Schlaganfall - Notfallmanagement - Präklinische Phase - Mobile Computertechnologie - Rettungsdienst - Sektorenübergreifende Prozesse
Mobile computing systems in preclinical care of stroke
Results of the Stroke Angel initiative within the BMBF project PerCoMed
Abstract
Background Telemedical networks that apply innovative mobile information technologies (IT) are an innovative approach to improve stroke
care in community settings. Within the German Stroke Angel initiative and the research project PerCoMed (Pervasive Computing
in Medical Care, funded by the Federal Ministry of Education and Research, http://www.percomed.de) the effects of such a solution
were assessed by an interdisciplinary research approach. The main goal of the team of researchers and practitioners was to
provide clear evidence of improvements in intersectional processes of the stroke chain survival, namely in the acute stroke
processes between prehospital rescue services and hospital stroke units.
Material and methods Between October 2005 and October 2007 the paramedical staff of five rescue service transporters in a rural area of northern
Bavaria was included in a network with the stroke unit of the Neurological Clinic Bad Neustadt. Telemedical support by the
Stroke Angel computing system – a software running on a personal digital assistant (PDA) to transmit patient data from the
rescue team to the hospital during patient transporting time – was established. As procedural guidance, the Stroke Angel system
suggests a predefined path through the necessary emergency procedures according to the structure of the mandatory protocol
and the implemented Los Angeles Prehospital Stroke Screen (LAPSS).
Results In the empirical study the authors obtained a complete data set of 226 consecutively admitted patients for analysis in Bad
Neustadt and LAPSS data of 217 patients from a second scenario in Düsseldorf. Medical, economic and technical analyses were
applied. The technological robustness of the Stroke Angel system could be proven and information entered was transmitted fully
and correctly. Concerning medical research questions, for both scenario locations LAPSS with a sensitivity of 68.3% and a
specificity of 85.1% has to be deemed insufficient. Hence, alternative algorithms will have to be used in the next steps of
evaluation. The system significantly influenced the clinical process of acute stroke management more than the preclinical
ones (door-to-CT: 32 min. before and 16 min. at the end of the project). Lysis treatment rose from 6.12% (2005) to 11.17%
(2007) of patients with acute stroke.
Conclusions From the set of perspectives taken, the study illustrates that mobile computing technologies offer new and innovative approaches
to improve intersectional acute stroke care. It also teaches the participants that interdisciplinary research can significantly
deepen the understanding of such technologies and projects, which can lead to better decision making concerning solution implementation,
management and improvements. The approach will be brought into daily practice in Bad Neustadt/Saale within the next months.
Keywords Acute stroke - Emergency management - Preclinical management - Mobile computing technology - Rescue services - Intersectional processes
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