Volume 94, Number 11, 731-739, DOI: 10.1007/s00392-005-0295-1

Hypertriglyceridemia—why, when and how should it be treated?

Hypertriglyzeridämie: Warum, wann und wie behandeln?

I. Gouni-Berthold and W. Krone

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Abstract

The relationship between serum triglyceride levels and cardiovascular disease has remained enigmatic despite four decades of research. The majority of the available evidence tends to support the role of hypertriglyceridemia as an independent risk factor for cardiovascular disease. However, there are no guidelines recommending a target triglyceride level for prevention of cardiovascular disease. The focus of lipid lowering therapy still remains the reduction of global cardiovascular risk by optimizing LDL cholesterol levels. Therapeutic options for triglyceride-lowering include lifestyle modification and pharmacological agents, such as fibrates, omega 3 fatty acids and niacin. Post-hoc analyses of the Helsinki Heart Study, Veterans Affairs High-Density Lipoprotein Cholesterol Intervention Trial and Bezafibrate Infarction Prevention Study suggest a beneficial effect of the treatment of hypertriglyceridemia with fibrates, mainly in obese subjects with insulin resistance. However, in order to establish the actual clinical relevance of lowering triglyceride levels, prospective trials need to be conducted with the specific purpose of studying the effects of triglyceride reduction on clinical end points, i. e. coronary events and stroke.
Der Zusammenhang zwischen Serum-Triglyzerid-Konzentrationen und kardiovaskulären Erkrankungen ist trotz vier Jahrzehnten Forschung bislang ungeklärt geblieben. Die meisten Arbeiten deuten auf eine Rolle der Triglyzeride als unabhängiger kardiovaskulärer Risikofaktor hin. Allerdings existieren zur Zeit keine Richtlinien, die bestimmte Triglyzerid-Werte zur Prävention kardiovaskulären Erkrankungen empfehlen. Derzeit ist das Augenmerk auf die Verminderung des globalen kardiovaskulären Risikos durch die Optimierung der LDL-Cholesterin-Konzentration gerichtet. Zu den therapeutischen Möglichkeiten, die Triglyzeride zu senken, gehören eine Änderung des Lebenstils und Medikamente wie Fibrate, Omega-3-Fettsäuren und Niacin. Post-hoc Analysen der Helsinki Heart Study, des Veterans Affairs High-Density Lipoprotein Cholesterol Intervention Trial und der Bezafibrate Infarction Prevention Study sprechen für einen positiven Effekt der Behandlung der Hypertriglyzeridämie mit Fibraten, vor allem bei adipösen Patienten mit Insulin-Resistenz. Um die klinische Relevanz einer Senkung der Triglyzeride zu bestimmen, sind allerdings prospektive Studien zur Wirkung einer Triglyzerid-Reduktion auf klinische Endpunkte wie koronare Ereignisse oder Schlaganfall erforderlich.

Key words  Triglycerides - fibrates - niacin - clinical trials - review

Schlüsselwörter  Triglyzeride - Fibrate - Niacin - Klinische Studien - Übersichtsarbeit

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