Loss of appetite is an important causal factor for malnutrition in the elderly, and age-associated changes of hormone levels
seem to be of great relevance in this regard. At present there has been no study exploring the role of the appetite stimulating
hormone ghrelin in geriatric hospital patients.
Study population
121 (f 82, m 39) patients from two geriatric wards of our hospital. Mean age was 80.2±7.7 years.
Results
The basal ghrelin level (mean 158.43±144.02 pg/ml) showed no gender difference. No association with the age of the patients
could be demonstrated. There was an inverse correlation of basal ghrelin with BMI, upper arm circumference, triceps skin fold,
basal leptin and insulin. No correlation between established screening/assessment tools for malnutrition – Mini Nutritional
Assessment (MNA), Subjective Global Assessment (SGA), Nutritional Risk Screening (NRS) – could be shown. Even after grouping
the ghrelin levels into six different disease categories, no significant difference could be shown between them.
Conclusion
For our patients aged 67 to 94, no correlation with age could be shown. Nevertheless the basal level of ghrelin is substantially
lower when compared to a younger population with similar BMI, while the anorectic hormone leptin shows no substantial difference.
This causes a more anorectic hormonal constellation which may contribute to the loss of appetite in geriatric patients.
Appetitmangel ist ein für die Entstehung der Mangelernährung bei älteren Menschen bedeutender Kausalfaktor, für dessen Entstehung
altersassoziierte hormonelle Veränderungen als wesentlich erachtet werden. Bezogen auf geriatrische Patienten existieren bislang
keine Untersuchungen zur Rolle des appetitregulierenden Hormons Ghrelin.
Patientengut
121 (w 82, m 39) Patienten zweier akutgeriatrischen Krankenhausstationen. Durchschnittsalter 80,2±7,7 Jahre.
Ergebnisse
Der basale Ghrelinspiegel (Mittelwert 158,43±144,02 pg/ml) wies keine signifikanten Geschlechtsunterschiede auf, noch war
eine Assoziation mit dem Alter der Patienten nachweisbar. Es zeigte sich eine signifikante inverse Korrelation des Ghrelinspiegels
zu BMI, Oberarmumfang, Trizepshautfaltendicke sowie zum Leptin- und Insulinspiegel. Zwischen den Ghrelinspiegeln und den Ergebnissen
etablierter Screening-/Assessmentverfahren bezüglich des Vorliegens einer Mangelernährung – Mini Nutritional Assessment (MNA),
Subjective Global Assessment (SGA), Nutritional Risk Screening (NRS) – ließ sich keine Korrelation nachweisen. Nach Zusammenfassung
der Patienten zu größeren Erkrankungsgruppen (u. a. zerebrovaskuläre, infektiöse, tumoröse Erkrankungen) zeigte sich bei Vergleich
der Ghrelinspiegel keine signifikante Differenz zwischen den Gruppen.
Schlussfolgerung
Obwohl für Patienten zwischen 67 und 94 Jahren keine Korrelation zum Alter nachweisbar war, ist die Höhe des basalen Ghrelinspiegels
im Vergleich zu einem jüngeren Kollektiv mit ähnlichen BMI-Werte deutlich geringer. Das anorektische Hormon Leptin zeigt hingegen
keine wesentlichen Unterschiede. Es resultiert eine mehr anorektische Hormonkonstellation, die zum Appetitmangel geriatrischer
Patienten beitragen kann.
Key words
ghrelin - appetite regulation - geriatric patients - Mini Nutritional Assessment - Nutritional Risk Screening
Schlüsselwörter
Ghrelin - Appetitregulation - Geriatrische Patienten - Mini Nutritional Assessment - Nutritional Risk Screening