In September 2008, the Austrian Agency for Health and Food Safety (AGES) learned of an outbreak of diarrheal illness that
included a 71-year-old patient hospitalized for gastroenteritis with a blood culture positive for
Listeria monocytogenes. Three stool specimens provided by seven of 19 persons attending a day trip to a foreign city, including a final break at
an Austrian tavern, yielded
L. monocytogenes. All isolates were of serovar 4b and had fingerprints indistinguishable from each other. A cohort study revealed that the
outbreak of gastroenteritis occurred among 16 persons who had eaten dinner at the wine tavern on September 6. Of the 15 persons
who ate from platters of mixed cold-cuts, 12 (80%) developed symptoms of febrile gastroenteritis within 24–48 h. The median
age of those who became ill was 62 years. A 72-year-old patient recovered from gastroenteritis but was hospitalized with bacterial
meningitis on day 19 after the dinner. The epidemiological investigation identified the consumption of mixed cold-cuts (including
jellied pork) at the wine tavern as the most likely vehicle of the foodborne outbreak (
P = 0.0015). This hypothesis was confirmed by microbiological investigation of jellied pork produced by the tavern owner on
September 3.
L. monocytogenes was isolated from leftover food in numbers of 3 × 10
3–3 × 10
4 colony forming units/g and was indistinguishable from the clinical outbreak isolates. Symptoms reported by the 12 patients
included unspecified fever (12×), diarrhea (9×), headache (5×), vomiting (4×), body aches (2×) and sore throat (1×). Active
case finding identified one case of rhombencephalitis (female, age 48) among another group of four guests, among whom only
the patient and her asymptomatic husband had eaten jellied pork on September 6. This is the first outbreak of
L. monocytogenes-associated gastroenteritis reported in Austria. The occurrence of a secondary case of meningitis (diagnosed on day 19 after
consumption of jellied pork) indicates a significant risk of systemic listeriosis among elderly patients with febrile gastroenteritis
caused by
L. monocytogenes; antibiotic therapy should therefore be considered in such cases of documented listerial gastroenteritis.
Im September 2008 erfuhr die Österreichische Agentur für Gesundheit und Ernährungssicherheit (AGES) von einem Ausbruch infektiöser
Gastroenteritis; die Blutkultur eines 71-jährigen Hospitalisierten hatte
Listeria monocytogenes erbracht. Sieben von 19 Teilnehmern eines Tagesausfluges nach Bratislava stellten Stuhlproben zur Verfügung; aus drei Proben
konnte
L. monocytogenes angezüchtet werden. Alle Isolate waren vom Serovar 4b und zeigten idente DNA-Fingerabdrücke. Eine Kohortenstudie zeigte,
dass der Erkrankungsausbruch auf jene 16 Personen der Reisegruppe beschränkt war, die am 6. September im Rahmen eines abschließenden
Heurigenbesuches zu Abend aßen. Von 15 Personen, die von einer kalten Platte aßen, erkrankten 12 (80%) binnen 24–48 h. Im
Median waren die Erkrankten 62 Jahre alt. Ein 72 Jähriger erholte sich von der Gastroenteritis, wurde jedoch am Tag 19 nach
dem Abendessen mit bakterieller Meningitis hospitalisiert. Die epidemiologische Abklärung belegte den Verzehr der gemischten
Platte (inklusive Presswurst) als wahrscheinlichste Ursache des Krankheitsausbruchs (p = 0,0015). Diese Hypothese wurde durch
den mikrobiologischen Nachweis des Erregers in der am 3. September im Heurigenbetrieb hergestellten Presswurst untermauert:
L. monocytogenes fand sich in Keimzahlen von 3 × 10
3 bis 3 × 10
4 koloniebildenden Einheiten /g und war von den Humanisolaten nicht unterscheidbar. Die Symptome der 12 Patienten umfassten
Fieber (12×), Durchfall (9×), Kopfweh (5×), Erbrechen (4×), Gliederschmerzen (2×), und Halsweh (1×). Die aktive Fallsuche
erbrachte zudem einen Fall von Rhombencephalitis (weiblich, 48 Jahre alt); von einer 4-Personengruppe hatten am 6. September
nur die Patientin und ihr asymptomatischer Gatte saure Presswurst mit Zwiebel konsumiert. Bislang war in Österreich ein Ausbruch
von
L. monocytogenes-assozierter Gastroenteritis noch nicht beschrieben worden. Das Auftreten von eitriger Meningitis (diagnostiziert am Tag 19
nach Verzehr von kontaminierter Presswurst) bei einem Durchfallpatienten belegt ein signifikantes Risiko für systemische Listeriose
bei älteren Patienten mit febriler Gastroenteritis durch
L. monocytogenes; eine antibiotische Therapie sollte in derartigen Fällen gesicherter Listerien-Gastroenteritis in Betracht gezogen werden.
Keywords
Listeria monocytogenes
- Gastroenteritis - Meningitis - Rhombencephalitis - Foodborne - Outbreak