The prevalence of chronic diarrhea within the U.S. population has been reported to be as high as five per cent, and numerous
causes have been identified. Especially in patients suffering from rheumatoid arthritis drug therapy should be considered
as possible cause. We report a case of chronic diarrhea triggered by mastocytic enterocolitis in a patient suffering from
rheumatoid arthritis. Systemic mastocytosis and other causes of chronic diarrhea, especially therapy with methotrexate, were
carefully ruled out. Treatment with desloratadin and ranitidine was initiated and led to a rapid and persistent amelioration
of clinical symptoms. The diagnosis of mastocytic enterocolitis should be considered in patients with chronic diarrhea and
normal clinical, laboratory, as well as endoscopical work-up.
Die Prävalenz der chronischen Diarrhoe wurde für eine U.S.-Population mit bis zu 5 Prozent angegeben, wobei zahlreiche unterschiedliche
Ursachen identifiziert wurden. Bei Patienten die an einer rheumatoiden Arthritis leiden, sollte immer die medikamentöse Therapie
als potentieller Auslöser in Betracht gezogen werden. In diesem Fall beschreiben wir einen Patienten mit rheumatoider Arthritis
und chronischer Diarrhoe, verursacht durch eine mastozytäre Enterocolitis. Die Diagnose wurde nach Ausschluss anderer Ursachen
für chronische Durchfälle und insbesondere nach Ausschluss einer systemischen Mastozytose gestellt. Die eingeleitete Therapie
mit Desloratadin und Ranitidine führte zu einer raschen und anhaltenden Verbesserung der klinischen Symptomatik. Die Diagnose
einer mastozytären Enterocolitis sollte bei Patienten mit chronischer Diarhhoe und unauffälligen klinischen, laborchemischen,
sowie endoskopischen Untersuchungsergebnissen in Betracht gezogen werden.
Keywords Rheumatoid arthritis – Diarrhea – Mastocytic enterocolitis – Mast cells – Methotrexate