Objective
Simultaneous cardiothoracic and general surgical interventions are still a matter of controversy. We investigated the question whether combined open heart surgery or thoracic surgery and interventions of the parathyreoid respectively thyroid gland may be helpful for the patients.
Patients and Methods
The records of six patients (age range: 29–78 years) undergoing simultaneous cardiothoracic and para-/thyroid interventions were examined. Cardiothoracic surgery consisted in three patients of coronary artery bypass grafting, in one of aortic valve replacement, in one of thymus resection and finally in one of resection of a mediastinal Hodgkin

s lymphoma. In combination with these procedures three patients underwent a subtotal goiter resection, two patients had a resection of a parathyroid adenoma and one patient underwent a right-sided hemithyroidectomy.
Results
One patient died in the early postoperative course due to global myocardial failure on the base of preoperatively existing reduced left ventricular function. The other postoperative courses were uneventful. The duration of operation was between 165 and 687 min, perfusion time in case of open heart surgery was between 92 and 311 min, ischemic time ranged from 45 to 62 min. The length of hospital-stay ranged from 9 to 26 days. The postoperative follow-up showed all five patients to be in a satisfactory cardiovascular condition. There were no signs of recurrence of either para-/thyroid or Hodgkin

s disease.
Conclusions
The postoperative course does not indicate an increased number of complications, although the total duration of operation and anesthesia is prolonged. Thus we conclude that simultaneous cardiothoracic and endocrine surgery of the para-/thyroid gland can be performed with acceptable risk in cases of preoperative low-risk assessment.
Hintergrund
Kombinierte Operationen verschiedener Disziplinen werden weiterhin kontrovers diskutiert. Wir untersuchten den klinischen Nutzen kombinierter Eingriffe aus der Herz- und Thoraxchirurgie mit simultanen Operationen der Neben-/Schilddrüsen.
Patienten und Methoden
Es wurden insgesamt sechs Patienten im Alter von 29 bis 78 Jahren untersucht. An Herz-/Thoraxchirugischen Eingriffen wurden in drei Fällen eine aorto-coronare Bypass-Operation durchgeführt, in einem Fall ein Aortenklappenersatz, in einem weiteren eine Thymusresektion und letzlich die Resektion eines mediastinalen non-Hodgkin-Lymphoms. In Kombination hiermit wurden bei drei Patienten eine subtotale Strumaresektion, bei zwei Patienten eine Entfernung der Nebenschilddrüsen, und bei einem Patienten eine rechtsseitige Hemithyreoidektomie durchgeführt.
Ergebnisse
Im unmittelbar postoperativen Verlauf verstarb eine Patientin aufgrund eines globalen myokardialen Vorwärtsversagens bei bereits präoperativ deutlich eingeschränkter LVFunktion. Die übrigen Verläufe zeigten sich unkompliziert: Die Gesamt OP-Dauer betrug zwischen 165 und 687 min, die Perfusionszeiten in Fällen der offenen Eingriffe lagen zwischen 92 und 311 min, die Ischämiezeiten zwischen 45 und 62 min. Die Phase des Krankenhausaufenthaltes lag zwischen 9 und 26 Tagen. Das weitere Follow-up zeigt alle Patienten in einem kardiovaskulär zufriedenstellenden Status. Ein Hinweis für ein Rezidiv der zugrundeliegenden endokrinen Erkrankung hatte sich nicht ergeben.
Schlussfolgerung
Wenn auch Op-Dauer und Narkosezeit deutlich verlängert sind, konnte keine wesentliche Komplikationsquelle ausgemacht werden. Daher halten wir ein Procedere wie in der vorliegenden Reihe für durchführbar, insbesondere bei Patienten mit präoperativ als geringfügig evaluierter Risikoabwägung.
Key words
Combined procedures - cardiothoracic surgery - thyroid operations
Schlüsselwörter
Kombinationseingriffe - Herz- und Thoraxchirurgie - Schilddrüsenoperationen