BACKGROUND: The diagnosis and treatment of the Meckel diverticulum (MD) continue to fascinate abdominal surgeons. The "disease
of the twos" must be reconsidered in the context of emerging laparoscopic techniques. METHODS: A meta-analysis of recent large
studies reporting MD especially in adults was undertaken. RESULTS: The morbidity and mortality of 1116 incidental resections
were 3.67 and 0.18%, respectively, while after surgery for 502 symptomatic diverticula, a morbidity of 9.56% and a mortality
of 1.99% were found. The difference is highly significant. From recent data in the literature we have generated an algorithm
for the approach towards the incidentally detected MD. CONCLUSIONS: Although the management of asymptomatic diverticula is
still controversial, new data show that incidental diverticulectomy can be performed with morbidity and mortality rates far
below the rates for symptomatic cases. This led us to recommend removal of the asymptomatic MD when surgically justifiable.
GRUNDLAGEN: Auch der Aufschwung laparoskopischer Techniken in der Abdominalchirurgie hat am grundsätzlichen Problem nach der
Diagnose und Therapie des Meckel-Divertikels (MD) nichts geändert. METHODIK: Große Übersichtsarbeiten und Serien insbesondere
aus den letzten zehn Jahren und mit besonderer Berücksichtigung erwachsener Patienten wurden für die Analyse heran gezogen.
ERGEBNISSE: Bei 1116 Resektionen von asymptomatischen MD betrug die Komplikationsrate 3,67% und die Letalität 0,18%; bei symptomatischer
Divertikeln (502 Eingriffe) 9,56% und 1,99%. Der Unterschied ist statistisch signifikant. Aus dieser Tatsache und den aus
der Literatur erhobenen Risikofaktoren leiten wir einen Algorithmus zum Verhalten bei asymptomatischem MD ab. SCHLUSSFOLGERUNGEN:
Aktuelle Studien zeigen, dass die Entfernung eines zufällig aufgefundenen MD mit einer Komplikationsrate und Letalität erfolgen
kann, die weit unter den für symptomatische Divertikeloperationen liegt. Wir empfehlen daher die Suche und Entfernung des
MD in den meisten Fällen, in denen der Eingriff chirurgisch vertretbar ist.
Keywords Meckel diverticulum - Complications - Epidemiology - Surgery - Laparoscopy - Utilization - Incidental Findings - Child - Surgery - Aged - Surgery
Schlüsselwörter Meckel-Divertikel - Laparoskopie - Komplikationen - Kinderchirurgie - Bauchchirurgie