Die Chemotherapie hat sich zu einer wesentlichen Säule der Hirntumortherapie entwickelt. Ihr Stellenwert in der Therapie der
Gliome ist nicht mehr nur auf die Rezidivtherapie beschränkt. Die Chemotherapie mit Temozolomid ist heute Standard in der
Primärtherapie des Glioblastoms. Zur Optimierung der Chemotherapie werden derzeit zahlreiche große Studien durchgeführt, die
sich auf den Nachweis einer Methylierung der Promoterregion des MGMT-Gens und eines Verlusts genetischen Materials auf den
Chromosomenabschnitten 1p und 19q stützen. Außerhalb solcher Studien wird die Chemotherapie sowohl als Zusatztherapie als
auch als Alternative zur Strahlentherapie vor allem bei anaplastischen oligodendroglialen Tumoren und niedriggradigen Gliomen
eingesetzt. Primäre Lymphome des Zentralnervensystems sind vermutlich die einzigen Hirntumoren, die mit alleiniger Chemotherapie
kurativ behandelt werden können. Bei Hirnmetastasen folgen die Konzepte für die Chemotherapie der für den jeweiligen Primärtumor
indizierten Chemotherapie. Zudem werden Strategien der kombinierten Radiochemotherapie mit Temozolomid und mit Topotecan verfolgt.
Bei der Meningeosis neoplastica werden je nach Ausbreitungsmuster der Tumorerkrankung Strahlentherapie, systemische Chemotherapie
und intrathekale Chemotherapie kombiniert.
Chemotherapy has become a third major treatment option for patients with brain tumors, in addition to surgery and radiotherapy.
The role of chemotherapy in the treatment of gliomas is no longer limited to recurrent disease. Temozolomide has become the
standard of care in newly diagnosed glioblastoma. Several ongoing trials seek to define the role of chemotherapy in the primary
care of other gliomas. Some of these studies are no longer only based on histological diagnoses, but take into consideration
molecular markers such as MGMT promoter methylation and loss of genetic material on chromosomal arms 1p and 19q. Outside such
clinical trials chemotherapy is used in addition to radiotherapy, e.g., in anaplastic astrocytoma, medulloblastoma or germ
cell tumors, or as an alternative to radiotherapy, e.g., in anaplastic oligodendroglial tumors or low-grade gliomas. In contrast,
there is no established role for chemotherapy in other tumors such as ependymomas, meningiomas or neurinomas. Primary cerebral
lymphomas are probably the only brain tumors which can be cured by chemotherapy alone and only by chemotherapy. The chemotherapy
of brain metastases follows the recommendations for the respective primary tumors. Further, strategies of combined radiochemotherapy
using mainly temozolomide or topotecan are currently explored. Leptomeningeal metastases are treated by radiotherapy or systemic
or intrathecal chemotherapy depending on their pattern of growth.
Schlüsselwörter Neuroonkologie - Hirntumor - Chemotherapie - O6-Methylguanin-DNA-Methyltransferase - Chromosomenarm 1p/19q
Keywords Neuro-oncology - Brain tumor - Chemotherapy - O6-methylguanin-DNA-methyltransferase - Chromosomal arm 1p and 19q