INTRODUCTION: Surgically induced weight loss results in reduction of comorbidities in severely obese humans. Reversal of abnormal
secretion of appetite-regulating gut hormones such as peptide YY (PYY) could be contributing to the improvement of cardiovascular
risk factors. METHODS: Severely obese patients (n = 42, BMI = 45.7 ± 5.3 kg/m
2) underwent clinical examination and blood sampling for measurement of PYY, plasma lipids, oral glucose tolerance testing
and assessment of insulin secretion (HOMA-%B) and action (HOMA-R, QUICKI) before and during 12 months following gastric banding.
Comparisons were made at each time point of the study as well as across the total study period. RESULTS: Weight loss after
bariatric surgery resulted in improvement of insulin resistance by 54% (p < 0.03) and plasma triglycerides by 26% (p < 0.01)
without changes in fasting PYY (16.2 ± 8.7 pmol/l at baseline, 15.1 ± 6.3 pmol/l at 12 months). Fasting PYY correlated negatively
with plasma total cholesterol at baseline (p = 0.02) but was not associated with body weight, body mass or abdominal diameter.
Individual changes in PYY (ΔPYY) related to changes in insulin (Δfasting insulin) at 12 months (r = −0.582, p = 0.02) and
HOMA-B at 6 months (r = −0.677, p = 0.006) and 12 months (r = −0.660, p = 0.007). Diabetic status had no impact on these correlations.
DISCUSSION: PYY correlates with a major cardiovascular risk factor and surrogate parameters of insulin secretion but not to
weight loss or body mass in severe obesity.
HINTERGRUND: Gewichtsverlust durch adipositaschirurgische Eingriffe reduziert Begleiterkrankungen adipöser Menschen. Die Umkehr
pathologischer Sekretionsmuster appetitregulierender gastrointestinaler Hormone, wie Peptide YY (PYY), könnte zur Verringerung
kardiovaskulärer Risikofaktoren beitragen. METHODIK: Bei 42 hochgradig adipösen Patienten (BMI = 45,7 ± 5,3 kg/m
2) wurden klinische Untersuchungen und Blutproben zur Bestimmung von PYY, Blutfetten, Durchführung von oralen Glukosetoleranztests
und Berechnungen zur Insulinsekretion (HOMA-%B) und -resistenz (HOMA-R, QUICKI) vor und nach 12 Monaten einer Magenband-Operation
durchgeführt. RESULTATE: Adipositaschirurgisch induzierter Gewichtsverlust resultierte in Reduktion von Insulinresistenz (p
< 0,03) und Plasma-Triglyzeriden (p < 0,01) um 54% und 26%, ohne Änderung der Nüchtern-PYY-Spiegel (16,2 ± 8,7 basal und 15,1
± 6,3 pmol/l nach 12 Monaten). Vor Intervention korrelierte PYY negativ mit dem Gesamtcholesterin (p = 0,02), war aber weder
mit Körpergewicht, Körpermasse oder Bauchumfang assoziiert. Der Verlauf von PYY (ΔPYY) korrelierte aber mit dem Insulinverlauf
(ΔNüchtern-Insulin-Spiegel) (r = −0.582, p = 0.02 nach 12 Monaten) und HOMA-B (r = −0.677, p = 0.006 nach 6 und r = −0.660,
p = 0.007 nach 12 Monaten). Eine diabetische Stoffwechsellage beeinflusste diese Resultate nicht. ZUSAMMENFASSUNG: Bei Adipositas
korreliert PYY mit einem kardiovaskulären Risikofaktor und Markern der Insulinsekretion, aber weder mit Gewichtsreduktion
noch mit Körpermasse.
Key words Obesity - Appetite - Peptide YY - Weight loss - Gastric banding