Dextropropoxyphen ist ein schwaches Opioidanalgetikum, dessen analgetische Potenz derjenigen von Acetylsalicylsäure und Paracetamol
entspricht. Es ist in seiner analgetischen Wirkung dem Codein vergleichbar, weist jedoch ein deutlich geringeres Sucht- und
Abhängigkeitspotential auf.
Dextropropoxyphen stellt eine therapeutische Alternative zu anderen schwach wirkenden Opioiden wie Codein oder Dihydrocodein
dar. Bei absoluter Unverträglichkeit der nicht-steroidalen Antiphlogistika kann deren analgetische Wirkung durch die des Dextropropoxyphens
ersetzt werden. Bei relativer Unverträglichkeit, d.h. bei Ausbildung nicht-tolerabler Nebenwirkungen, kann durch eine zusätzliche
Verabreichung von Dextropropoxyphen die Dosis der nicht-steroidalen Antiphlogistika niedrig gehalten werden bei gleichzeitiger
Steigerung der Analgesie. Zur Dauertherapie chronischer Schmerzen werden die Analgetika nach einem festen Zeitschema verabreicht.
Bevorzugt wird die orale Medikamentenapplikation, da sie den Patienten unabhängig vom behandelnden Arzt macht. Sinnvollerweise
werden für diesen Zweck Retardpräparate mit einer Wirkdauer von mindestens 8 Stunden eingesetzt. Retardiertes Dextropropoxyphen
ist ein solches Retardpräparat mit einer Wirkdauer von 8–12 Stunden.
Dextropropoxyphene is a mild opioid analgesic whose analgesic potency corresponds to that of acetylsalicylic acid and paracetamol.
It has a similar analgesic effect to codeine but also a considerably lower addiction and dependence potential. Dextropropoxyphene
is a therapeutic alternative to other weak opioids such as codeine or dihydrocodeine. In the case of absolute intolerance
of non-steroidal anti-inflammatory agents, their analgesic effect can be replaced by that of dextropropoxyphene. In case of
relative intolerance, i.e. occurrence of non-tolerable side-effects, the dose of non-steroidal anti-inflammatory agents can
be kept low by additional administration of dextropropoxyphene, which simultaneously enhances analgesia. Analgesics are prescribed
according to a definite time schedule for the long-term treatment of chronic pain. The oral route of administration is preferred
since it enables the patient to be independent of the nursing staff. Sustained-release drugs with a duration of action of
at least 8 h are used in preference to other preparations. Sustained-release dextropropoxyphene provides analgesia for 8–12
h. Sustained-release dextropropoxyphene clearly differs from non-sustained-release dextropropoxyphene in its pharmacokinetics.
Repeated administration of the sustained-release form at the therapeutically recommended intervals does not lead to cumulation,
and the risk of accidental overdosage is extremely low. Intoxication can only occur after simultaneous ingestion of alcohol
or other centrally depressant substances or in the presence of hepatic and/or renal failure. Sustained-release dextropropoxyphene
is a sensible and undeniable alternative for the second stage in the analgesic ladder of chronic pain therapy.