Six volunteers were given 600 mg clindamycin intravenously to investigate the serum bactericidal activity (SBA) against 50 methicillin susceptible (MSSA) and 50 methicillin resistant
Staphylococcus aureus (MRSA) strains. Minimal inhibitory concentrations (MIC) against MSSA, MRSA and 50 methicillin resistant strains of
Staphylococcus epidermidis (MRSE), of which 50% were slime-producing, were determined. SBA of clindamycin against MSSA and MRSA was equally high (mean reciprocal SBA titer against MSSA
vs MRSA 1h after application was 13.0
vs 13.45), although MICs against MRSA were markedly higher than against MSSA (MIC 90 of MRSA
vs MSSA: 0.06
vs>32 mg/l). There was no difference in MICs between slime- and non-slime-producing MRSE.
In dieser Studie wurde die
In-vivo-Aktivität von Clindamycin gegen 50 Oxacillin-sensible (MSSA) und 50 Oxacillin-resistente
Staphylococcus aureus(MRSA-)Stämme mit dem Serumbakterizidie-Test/(SBA) untersucht. Sechs Probanden wurde einmalig 600 mg Clindamycin intravenös infundiert. Weiterhin wurde die minimale Hemmkonzentration (MHK) von Clindamycin gegen 50 Oxacillin-sensible und -resistente
S. aureus und 50 Oxacillin-resistente
Staphylococcus epidermidis-Stämme, von welchen die Hälfte Schleim produzierten, bestimmt. Clindamycin hatte eine gleich hohe Serumbakterizidie gegen Oxacillin-sensible und-resistente
S. aureus-Stämme (durchschnittlicher reziproker SBA Titer von MSSA
vs MRSA 1h nach Applikation: 13,0
vs 13,45), obwohl die MHK-Werte gegen die Oxacillin-sensiblen
S. aureus deutlich geringer waren (MHK 90 von MSSA
vs MRSA: 0,06
vs 32 mg/l). Die MHK-Werte gegen die Oxacillin-resistenten
S. epidermidis-Stämme waren ebenfalls niedrig, ein Unterschied zwischen Schleim-, beziehungsweise nicht schleimproduzierenden Stämmen bestand nicht.