BACKGROUND: The frequent coexistence of obesity and arterial hypertension is well known. Although both conditions have been
identified as independent risk factors for impaired left ventricular diastolic function, there is a paucity of data on the
dysfunction among obese patients with newly diagnosed arterial hypertension. The study was performed to determine the prevalence
of diastolic dysfunction in obese individuals with newly diagnosed arterial hypertension and to compare it with the prevalence
in normotensive obese persons. METHODS: We enrolled 125 obese patients: 65 with newly diagnosed hypertension and 60 normotensive
patients matched for age, sex and body mass index. Left ventricular diastolic function was assessed from the following Doppler-echocardiographic
measurements: mitral inflow velocities (E and A wave), E wave deceleration time, isovolumetric relaxation time, left atrial
and left ventricular diameters, left ventricular wall thickness and left ventricular heart mass index. Diastolic dysfunction
was considered when the E/A ratio was <1. RESULTS: We found significantly higher A wave, lower E/A ratio, longer E deceleration
time and a bigger left atrium in obese patients with newly diagnosed arterial hypertension. We did not find significant differences
in E wave peak velocities between the two groups. Although there was no difference in left ventricle heart mass or the prevalence
of left ventricle hypertrophy, the prevalence of diastolic dysfunction was higher in the group with newly diagnosed arterial
hypertension. CONCLUSION: This study suggests that newly diagnosed arterial hypertension significantly contributes to impairment
of left ventricular diastolic function in obese patients before development of structural aberrations detectable on echocardiography.
HINTERGRUND: Arterielle Hypertonie und Adipositas sind als unabhängige Risikofaktoren der linksventrikulären diastolischen
Dysfunktion schon lange bekannt; ebenso bekannt ist die häufige Koexistenz von arterieller Hypertonie und Adipositas. Daten
über die linksventrikuläre diastolische Dysfunktion bei adipösen Patienten mit neu diagnostizierter arterieller Hypertonie
gibt es allerdings bisher nur wenige. Diese Studie wurde durchgeführt, um die Prävalenz der linksventrikulären diastolischen
Dysfunktion bei adipösen Patienten mit neu diagnostizierter arterieller Hypertonie zu erheben. METHODEN: 125 adipöse Patienten
wurden in unsere Studie einbezogen, davon 65 mit neu diagnostizierter arterieller Hypertonie. Alter, Geschlecht und Body Mass
Index der Hypertoniker waren mit der Gruppe der 60 adipösen Nicht-Hypertoniker vergleichbar. Die linksventrikuläre diastolische
Funktion wurde mittels Doppler-Echokardiographie durch Messung folgender Parameter erhoben: Geschwindigkeit des Mitral-Influx
(E- und A-Welle), E-Wellen-Dezelerationszeit, isovolumetrische Relaxationszeit, linksatriale und linksventrikuläre Diameter,
intraventrikuläre Septumdicke und linksventrikuläre Herzmasse. Ein E/A-Verhältnis <1 wurde als diastolische Dysfunktion aufgefasst.
ERGEBNISSE: Bei neu diagnostizierten adipösen Hypertonikern wurden signifikant höhere A-Wellen, signifikant niedrigere E/A
Verhältnisse, signifikant längere E-Wellen-Dezelerationszeiten und signifikant größere linke Vorhöfe gefunden. Die Spitzengeschwindigkeit
der E-wellen unterschied sich nicht signifikant. Auch in der Prävalenz der linksventrikulären Hypertrophie und der linksventrikulären
Herzmasse wurde kein signifikanter Unterschied gefunden. Die Prävalenz der diastolischen Dysfunktion war bei den adipösen
Patienten mit neu diagnostizierter arterieller Hypertonie signifikant häufiger. KONKLUSION: Die Studie weist auf einen signifikanten
Beitrag der neu diagnostizierten arteriellen Hypertonie zur Verschlechterung der diastolischen Funktion des linken Ventrikels
bei adipösen Patienten – noch vor dem Nachweis struktureller Änderungen – hin.
Keywords Newly diagnosed arterial hypertension - Obesity - Left ventricle diastolic function - Echocardiography - Left ventricle abnormal relaxation