The minimum inhibitory concentrations (MIC) for 100 strains of
Streptococcus agalactiae varied as follows: ampicillin 0.1 to >1 mg/l, amoxicillin 0.03 to 0.5 mg/l, cephalexin 2 to >16 mg/l, nitrofurantoin 8 to >64 mg/l, suphadiazine all >500 mg/l and trimethoprim <3.9 to="">250 mg/l. The MICs of the

-lactams were not affected by inoculum density. Amoxicillin was 2.5 times as active as ampicillin. Sulphadiazine and trimethoprim acted synergistically, and the average factor of potentiation exceeded 5.9. The growth curves and drug susceptibilities of 19 strains isolated from urine were similar to those of the 81 strains isolated from other sources.3.9>
Die minimalen Hemmkonzentrationen (MHK) für 100 Stämme von
Streptococcus agalactiae variierten wie folgt: Ampicillin 0,1 bis >1 mg/l, Amoxicillin 0,03 bis 0,5 mg/l, Cephalexin 2 bis >16 mg/l, Nitrofurantoin 8 bis >64 mg/l; die MHK von Sulphadiazin lag für alle Stämme bei >500 mg/l, die MHK von Trimethoprim bei <3,9 bis="">250 mg/l. Die MHKs der

-Laktame wurden von der Inokulumdichte nicht beeinflußt. Amoxicillin besaß die 2,5fache Aktivität von Ampicillin. Sulphadiazin und Trimethoprim wirkten synergistisch mit einem durchschnittlichen Potenzierungsfaktor von über 5,9. Die Wachstumskurven und Antibiotikaempfindlichkeit der 19 Urinisolate waren mit denjenigen der 81 aus anderem infektiösen Material isolierten Stämme vergleichbar.3,9>