Volume 7, Number 3, 167-173, DOI: 10.1007/BF02530424

Reduktion des postoperativen Opioidbedarfs durch die perioperative Gabe von Naproxen

Reduced postoperative opioid requirement with perioperative administration of naproxen. A randomized study in 86 patients with intravenous on-demand analgesia after orthopaedic surgery
Eine randomisierte Doppelblindstudie an 86 unfallchirurgischen Patienten mittels der intravenösen On-Demand-Analgesie

P. Steffen, S. Opderbeck and W. Seeling

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Abstract

In einer prospektiven, randomisierten Doppelblindstudie wurden 86 Patienten, die sich einer geplanten Operation im Bereich des Kniegelenkes unterziehen mußten, entweder mit dem antipyretisch-antiphlogistisch wirkendem Analgetikum Naproxen oder Plazebo oral prämediziert. Diese Gaben wurden postoperativ oral für weitere 12 h fortgeführt. Die Patienten der Verumgruppe bekamen so insgesamt 1250 mg Naproxen auf drei Gaben verteilt, verabreicht. Postoperativ wurde der Opioidbedarf (Piritramid) mittels einer PCA-Pumpe über 24 h registriert. Das Schmerzniveau der Patienten wurde mittels der Kategorienunterteilungsskala evaluiert. Unmittelbar postoperativ hatten die Patienten der Verumgruppe signifikant weniger Schmerzen als die mit Plazebo prämedizierten Patienten (p<0,05). Im weiteren Verlauf benötigten die Patienten der Verumgruppe zur Erzielung einer zufriedenstellenden Analgesie signifikant weniger Piritramid als die Patienten der Plazebogruppe (24 mg vs. 44 mg nach 24 h,p<0,05). Die perioperative Applikation von naproxen bei kniegelenknahen Eingriffen vermindert den postoperativen Schmerz und senkt den Opioidbedarf am Operationstag um ca. 46%.
In a double-blind, randomized, placebo-controlled study, 86 patients (44 verum, 42 placebo), scheduled for knee-joint arthrotomies or minor orthopaedic operations received either naproxen, a nonsteroidal antiinflammatory analgesic, or placebo orally in three doses: the first immediately before the operation and the others 6 h and 12 h after the first. The verum group received 1250 mg naproxen in total. Postoperative pain intensity was measured by the category splitting procedure. All patients were allowed to self-administer piritramide from a PCA (patient-controlled analgesia) pump (Prominjekt, Pharmacia, Sweden) in 2-mg boluses every 5 min during a 6-h period and subsequently every 15 min for another 18 h after surgery. The patients receiving verum had significantly (P<0.05) less pain immediately after surgery and used a significantly lower cumulated dose of piritramide during the first 24 h after operation (24 mg vs 44 mg;P<0.05) than placebo-treated subjects. There were no significant differences in the incidence of side-effects between the two groups. The intensity of typical side effects of opioids and antipyretic anti-inflammatory analgesics (nausea, vomiting, stomachache, headache, vertigo) was low and they were easily controlled in all cases. Lowering of respiratory frequency was not observed. Perioperative administration of the nonsteroidal anti-inflammatory analgesic naproxen results in better pain relief and significantly lower opioid requirements (by about 46%) after minor orthopaedic surgery.

Schlüsselwörter  Naproxen - Piritramid - orale Prämedikation - muskuloskelettale Operationen - postoperativer Schmerz - postoperativer Opioidbedarf - patientenkontrollierte Analgesie - PCA

Key words  Naproxen - piritramide - oral premedication - muskuloskeletal surgery - postoperative pain - post-operative opioid requirement - patient controlled analgesia - PCA


Diese Arbeit ist Bestandteil einer Dissertation an der Universität Ulm (S. Opderbeck).

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