In einer prospektiven, randomisierten Doppelblindstudie wurden 86 Patienten, die sich einer geplanten Operation im Bereich
des Kniegelenkes unterziehen mußten, entweder mit dem antipyretisch-antiphlogistisch wirkendem Analgetikum Naproxen oder Plazebo
oral prämediziert. Diese Gaben wurden postoperativ oral für weitere 12 h fortgeführt. Die Patienten der Verumgruppe bekamen
so insgesamt 1250 mg Naproxen auf drei Gaben verteilt, verabreicht. Postoperativ wurde der Opioidbedarf (Piritramid) mittels
einer PCA-Pumpe über 24 h registriert. Das Schmerzniveau der Patienten wurde mittels der Kategorienunterteilungsskala evaluiert.
Unmittelbar postoperativ hatten die Patienten der Verumgruppe signifikant weniger Schmerzen als die mit Plazebo prämedizierten
Patienten (
p<0,05). Im weiteren Verlauf benötigten die Patienten der Verumgruppe zur Erzielung einer zufriedenstellenden Analgesie signifikant
weniger Piritramid als die Patienten der Plazebogruppe (24 mg vs. 44 mg nach 24 h,
p<0,05). Die perioperative Applikation von naproxen bei kniegelenknahen Eingriffen vermindert den postoperativen Schmerz und
senkt den Opioidbedarf am Operationstag um ca. 46%.
In a double-blind, randomized, placebo-controlled study, 86 patients (44 verum, 42 placebo), scheduled for knee-joint arthrotomies
or minor orthopaedic operations received either naproxen, a nonsteroidal antiinflammatory analgesic, or placebo orally in
three doses: the first immediately before the operation and the others 6 h and 12 h after the first. The verum group received
1250 mg naproxen in total. Postoperative pain intensity was measured by the category splitting procedure. All patients were
allowed to self-administer piritramide from a PCA (patient-controlled analgesia) pump (Prominjekt, Pharmacia, Sweden) in 2-mg
boluses every 5 min during a 6-h period and subsequently every 15 min for another 18 h after surgery. The patients receiving
verum had significantly (
P<0.05) less pain immediately after surgery and used a significantly lower cumulated dose of piritramide during the first 24
h after operation (24 mg vs 44 mg;
P<0.05) than placebo-treated subjects. There were no significant differences in the incidence of side-effects between the two
groups. The intensity of typical side effects of opioids and antipyretic anti-inflammatory analgesics (nausea, vomiting, stomachache,
headache, vertigo) was low and they were easily controlled in all cases. Lowering of respiratory frequency was not observed.
Perioperative administration of the nonsteroidal anti-inflammatory analgesic naproxen results in better pain relief and significantly
lower opioid requirements (by about 46%) after minor orthopaedic surgery.
Schlüsselwörter Naproxen - Piritramid - orale Prämedikation - muskuloskelettale Operationen - postoperativer Schmerz - postoperativer Opioidbedarf - patientenkontrollierte Analgesie - PCA
Key words Naproxen - piritramide - oral premedication - muskuloskeletal surgery - postoperative pain - post-operative opioid requirement - patient controlled analgesia - PCA
Diese Arbeit ist Bestandteil einer Dissertation an der Universität Ulm (S. Opderbeck).