Volume 101, Number 9, 895-900, DOI: 10.1007/s00347-004-1025-1

Adäquate klinische Diagnostik der adulten vitelliformen Makuladystrophie

Clinical diagnostic prerequisites for adult vitelliform macular dystrophy

A. B. Renner, H. Tillack, H. Kraus, U. Kellner and M. H. Foerster

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Abstract

Hintergrund  

Die adulte vitelliforme Makuladystrophie (AVMD) wird häufig fehldiagnostiziert. Größere Studien mit modernen morphologischen und funktionellen Diagnosetechniken existieren nicht.

Patienten und Methoden  

Die Daten von 67 konsekutiven AVMD-Patienten (1994–2003) wurden retrospektiv ausgewertet (Farbensehen, Perimetrie, RPE-Autofluoreszenz, Angiographie, EOG, ERG, mfERG).

Ergebnisse  

Das mittlere Alter betrug 54,8 Jahre. Symptome, Visusminderung, Farbsehstörungen und Gesichtsfelddefekte zeigten eine hohe Variabilität. Die Autofluoreszenz war in 77% der Augen zentral verstärkt. Die 30-Hz-Flimmerlichtamplitude des ERG war in 71% reduziert. Das mfERG zeigte in 62% zentral eine deutliche Reduzierung und nach peripher zunehmend eine Normalisierung der P1-Amplitude.

Schlussfolgerung  

Die verstärkte Autofluoreszenz weist auf einen vermehrten Lipofuszingehalt in der vitelliformen Läsion hin. ERG und mfERG ergeben eine generalisierte, zentral betonte, mäßig ausgeprägte Zapfenfunktionsstörung. Die Kombination von Ophthalmoskopie, Autofluoreszenzmessung und Ableitung des mfERG ist zur Diagnosesicherung sinnvoll.

Background  

Adult vitelliform macular dystrophy (AVMD) was first described in 1974 (Gass) but is still often misdiagnosed. Large studies using modern morphological and functional diagnostic methods do not exist.

Patients and methods  

The records of 67 consecutive AVMD patients (1994–2003) were reviewed regarding color vision, perimetry, RPE autofluorescence, fluorescein angiography, EOG, ERG, and mfERG.

Results  

The mean age was 54.8 years. Symptoms, visual loss, color vision deficits, and visual field defects were highly variable. Autofluorescence was increased centrally in 77% of the eyes. In the ERG, the 30 Hz flicker response was reduced in 71% of the eyes. MfERGs showed a marked central amplitude reduction in 62% of the eyes and a continual normalization of the P1 amplitude towards the periphery.

Conclusion  

The enhanced autofluorescence indicates increased lipofuscin in the vitelliform lesions. The electroretinographic recordings reveal a moderate generalized cone dysfunction with increased severity towards the fovea. Ophthalmoscopy, autofluorescence, and recording of mfERG are prerequisites to diagnose AVMD correctly.

Schlüsselwörter  Adulte vitelliforme Makuladystrophie - Autofluoreszenz des retinalen Pigmentepithels - Elektroretinogramm - Multifokales Elektroretinogramm

Keywords  Adult vitelliform macular dystrophy - Autofluorescence of the retinal pigment epithelium - Full-field ERG - Multifocal ERG


Vortrag auf der 101. Tagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft in Berlin, September 2003.

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